maandag 19 september 2016

Tekenen met Oost Indische inkt en Ecoline

Reflectieformulier

Betekenis

Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt en vertel daarbij je associaties. 

De opdracht was om een angstaanjagend monster te creëren op een ansichtkaart.

Bij een griezelig monster denk ik gelijk aan grote tanden, lange nagels, donker, niet aaibaar, een enge blik in de ogen en een erg groot figuur.

Ik heb geprobeerd al mijn associaties toe te voegen in mijn tekening en zo een 'eng' monster te tekenen. 

Vorm 

Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. 

Mijn tekening is gemaakt vanuit kikker perspectief. Dit is misschien een beetje lastig te zien, maar de bedoeling was dat het lijkt alsof mijn monster naar voren gebogen staat en iets over je heen hangt. 

Om mijn monster eng te maken heb ik geprobeerd verschillende texturen te tekenen. Zo heb ik door het slangen motief op de kop ban mijn monster hem niet zacht laten lijken, maar juist extra griezelig, Ook door de grote tanden en de boze ogen vind ik mijn monster eng.
Als eerst heb ik mijn monster getekend met Oost Indische inkt. Hierna ben ik met Ecoline in de kleuren rood, groen, geel en blauw over mijn monster heen gegaan. 
Doordat ik de kleuren op de achtergrond in elkaar over heb laten lopen wordt de tekening mysterieus. 

Materie 

Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je nog andere materialen willen gebruiken?
- Papier 
- Potlood
- Oost Indische inkt
- Kroontjespennen om met de Oost Indische inkt te schrijven
- Verschillende kleuren Ecoline
- Dun kwastje 
- Water 

Ik vond het fijne materialen om mee te werken. Wel was het wennen om met een kroontjespen te werken, er ontstonden namelijk snel grote druppels inkt. 


Beschouwing

Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor geet voor het werken met het materiaal en de techniek? 

Ik heb gebruik gemaakt van verschillende plaatjes van monsters. Toen ik op www.google.nl monsters intikte kwamen er verschillende leuke en griezelige monsters naar voren. Voornamelijk vond ik hele schattige monsters. Ik heb van meerdere monsters een kenmerk gebruikt in mijn tekening. Omdat ik wilde dat mijn tekening ook eng werd, ben ik verder gaan kijken naar echte foto's in plaats van plaatjes. Door deze zoekopdracht kwam ik bij monsters uit films terecht. 
Afbeeldingsresultaat voor monster eng Afbeeldingsresultaat voor monster eng

Werkwijze 

Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

Ik heb vaker gewerkt met Oost-Indische inkt en een kroontjespen. Dit was echter toen ik zelf nog op de basisschool zat. Veel kan ik me niet van herinneren van wat ik toen moest maken. Wel weet ik nog dat ik het een hele leuke opdracht vond.
Wat ik lastig vond aan de inkt was dat het snel druppelde. Ik wilde voorkomen dat er druppels op mijn tekening kwamen, maar helaas is dit niet gelukt. Er kwam een druppel op maar deze heb ik zodanig verwerkt dat hij niet meer opvalt.
Met Ecoline had ik nog nooit gewerkt. Ik vond het lastig om hier de juiste hoeveelheid van te gebruiken. 

Onderzoek 

Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes je hebt gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

Als eerste ben ik begonnen met het maken van een schets

Aan deze schets heb ik enge details toegevoegd, zoals tanden en stekels. 

Hierna ben ik begonnen met de Oost Indische inkt. Ik ben gestart met een schubben motief op de kop van het monster. 

Nadat ik klaar was met de schubben, liet ik een druppel inkt vallen op mijn tekening. Ik heb hier twee neusgaten van gemaakt. 


Vervolgens heb ik mijn monster verder aangevuld met verschillende motiefjes. 

Hierna heb ik met Ecoline op een oefenblaadje verschillende kleuren getest en hoe deze in elkaar over zullen lopen.
Ik heb hierna mijn hele monster ingekleurd met verschillende kleuren Ecoline. Ook heb ik de achtergrond geschilderd. 


En dit is het eindresultaat!

Wat ging er goed?

Ik vind de verschillende patronen en motieven in mijn monster erg goed gelukt. Hij ziet er totaal niet aaibaar uit. Ook vind ik de overlap van de kleuren Ecoline goed gelukt. Het geeft een erg bijzonder effect op de achtergrond. 

Wat kan er beter?

De volgende keer kan ik mijn monster enger maker door donkerdere kleuren te gebruiken en meer enge details toe te voegen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten