Dit is mijn grafische partituur over de Jungle.
Uitleg van de grafische partituur
Een grafische partituur is een tekening waarin klanken worden verduidelijkt. Kinderen leren spelen met klanken en klankverschillen als toonhoogte, hard-zacht, lang- kort, etc.
De grafische partituur die ik heb gemaakt gaat over dieren en dingen die in de jungle aanwezig zijn.
De letters die rood zijn worden het hardst uitgesproken, De letters die blauw zijn iets zachter, en de letters die groen zijn het zachtste. Bij de woorden die geheel één kleur zijn is er geen verschil in volume.
De grafische partituur is geschikt voor de onderbouw. Wanneer je de partituur samen neemt met de onderstaande opdracht kan ook de bovenbouw hier mee aan de slag.
De partituur is geschikt voor de onderbouw omdat de klanken herkenbaar zijn voor jonge leerlingen. Zij kunnen de geluiden maken en zullen hier weinig moeite mee hebben.
De grafische partituur |
Uitleg van de opdracht
Na het maken van de tekening heb ik hier een opdracht aan verbonden. Ik deel de klas in twee groepen op. Groep 1 maakt de geluiden die in regel één staan, en groep 2 maakt tegelijkertijd de geluiden die in regel twee staan.Hier heb ik ook de tekeningen in woorden uitgeschreven met de bijbehorende kleurverschillen. Zo is het makkelijker om te begrijpen welk geluid er gemaakt moet worden.
Voor wie is de opdracht geschikt?
De partituur en de opdracht samen zijn geschikt voor de bovenbouw. Dit omdat de kinderen worden uitgedaagd de simpelere klanken samen te nemen met lastigere klanken. Ook maken de kinderen kennis met herhalingen en leren de kinderen dat er klanken door elkaar kunnen worden gemaakt.
De uitdaging is dat kinderen focus moeten houden bij hun eigen zang en ze moeten leren dat ze niet worden afgeleidt door de andere groep.
De opdracht |
Feedback:
Ik heb feedback gevraagd aan mijn muziek docente Nanda. Dit deed ik na het maken van de grafische partituur. Zij gaf mij aan dat de partituur alleen niet geschikt is voor de bovenbouw. De tekeningen zijn te makkelijk en ik kan er geen les mee vullen. Zij gaf mij de tip om er een opdracht bij te maken waarbij de kinderen worden uitgedaagd.
Na deze feedback ben ik begonnen met het maken van een opdracht waarbij de kinderen gelijkertijd verschillende klanken op verschillende manieren moeten zingen.
Liefs,
Lisanne
Na deze feedback ben ik begonnen met het maken van een opdracht waarbij de kinderen gelijkertijd verschillende klanken op verschillende manieren moeten zingen.
Liefs,
Lisanne
Geen opmerkingen:
Een reactie posten