maandag 17 oktober 2016

GLVF 'De Bozbezbozzel'


 1. Onderwijsdoel
Betekenis:
De opdracht van vandaag is het maken van een Bozbezbozzel. Dit is een fantasiedier. We maken dit dier van karton, zwart- en wit papier.

Door de rijke fantasie van kinderen is een fantasiedier bij elk kind wel bekend. Jonge kinderen tekenen vaak fantasiedieren. Maar hebben oudere kinderen ook nog een goed beeld van een niet bestaand dier? 

Vorm:
We maken een dier dat ruimte doorstekend is, het dier is transparant. Ook wordt het dier drie dimensionaal. Het dier moet in elkaar worden gezet zonder lijm of plakband en hij moet zelfstandig rechtop kunnen staan.  

Materiaal/techniek: 
De materialen die mogen worden gebruikt bij het maken van de Bozbezbozzel zijn:
-          Karton
-          Zwart papier
-          Wit papier
-          Scharen
-          Prikpennen
-          Prikmatjes
-          Stanleymessen (optioneel)
-          Snijmatjes (optioneel)

Karton, zwart- en wit papier moeten in ieder geval voorkomen in de Bozbezbozzel. In mijn stageklas maak ik geen gebruik van stanleymessen. De kinderen hebben hier namelijk niet eerder mee gewerkt.
De techniek waarmee ik de kinderen ga laten werken is de gleuftechniek. Dit is een techniek om  verbindingen te maken zonder gebruik van lijm, plakband, etc. Ik laat deze verbinding aan de kinderen zien door middel van een voorbeeld, hierna geef ik uitleg over de verbinding.  

Beschouwing:
Na mijn uitleg laat ik de gehele les een powerpoint-presentatie zien met samengestelde dieren. Dit kan inspirerend zijn voor het project van de kinderen.
Ook hebben de kinderen foto’s mee die ze zelf hebben moeten opzoeken. Ze brengen of allemaal twee foto’s mee, elk van verschillende dieren, of ze maken een collage.
De kinderen gebruiken hun foto’s en hun collages als inspiratie bron voor hun eigen beest. Ze kunnen hun project namaken van de foto’s of ter plekke zelf een dier bedenken. 

Werkwijze:
Ik reserveer twee Beeldende vorming lessen voor dit project. De kinderen werken in dezelfde tweetallen in de twee lessen aan de opdracht. De eerste les gaat voornamelijk over het oriënteren, het bedenken van het dier, het opstellen van een werkplan en het maken van een taakverdeling. De tweede les wil ik dat de kinderen echt aan de slag gaan met het dier en het dier aan elkaar presenteren.

Onderzoek:
Tijdens de lessen observeer ik de kinderen. Ik bekijk hun werkplan, hun werkwijze, hun samenwerking en of het project soepel verloopt. De samenwerking vind ik het belangrijkst bij deze opdracht.
Ik houd in de gaten of de kinderen actief werken aan de opdracht en of beide leerlingen evenveel bijdragen aan het resultaat.
Echter is het resultaat bij deze opdracht niet het belangrijkste. De weg ernaartoe, door middel van de planning en het werkplan, maar vooral dus de samenwerking, vind ik veel belangrijker. 

2. Lesopbouw

Oriëntatie:
  •  Introductie,
Ik projecteer het gedicht ‘De Bozbezbozzel’ door Cees Buddingh, op het bord. Ik laat de kinderen het strofe voor strofe voorlezen. Hierna bespreek ik het met de klas. Ik doe dat door de volgende vragen te stellen:

Wat is een Bozbezbozzel?
Hoe ziet het dier er volgens jullie uit?
Wat zegt het gedicht eigenlijk allemaal?
Zal dit dier echt bestaan? 
  •          Informatie
Ik vertel dat we vandaag zelf Bozbezbozzels gaan maken. De kinderen pakken hun collages en foto’s erbij. Ik laat ze de foto’s goed bekijken en ze hebben even de tijd om er zelf een fantasiedier van te maken in gedachten.
Hierna maken de kinderen tweetallen. Wanneer de tweetallen zijn gevormd gaan de kinderen bij elkaar zitten.
  •   Instructie
Ik vertel dat de Bozbezbozzel die de kinderen gaan maken van karton en van zwart en wit papier moet zijn. Het beest wordt transparant en ruimte doorstekend. Hierbij leg ik uit dat ik bedoel dat je door het dier heen moet kunnen kijken. Dit kan je doen door bijvoorbeeld vleugeltjes en veertjes te maken. Ik laat zien hoe ik dat bij mijn Bozbezbozzel heb gedaan. Bij het voorbeeld vertel ik ook dat hierdoor de textuur van de huid veel beter zichtbaar wordt en dat de kinderen ook bij hun project na moeten denken over hoe zij de huid van hun dier gaan vormgeven. Hierbij laat ik afbeeldingen zien van verschillende huidstructuren. Hierna vertel ik dat het dier drie dimensionaal moet zijn. Ik vraag of de kinderen weten wat dat betekent.

Vervolgens herhaal ik de gleufconstructie en herhaal ik meerdere malen dat er geen lijm of plakband mag worden gebruikt.
Ik vertel dat we twee lessen aan dit project gaan werken. De eerste les staat in het teken van het maken van een werkplan en het uitwerken van een idee.
De tweede les wordt er alleen maar aan het handvaardige deel van de opdracht tijd besteed. 

  • Begeleiding:
Na mijn instructie gaan de leerlingen aan het werk. Ik loop langs de verschillende groepjes en help de kinderen op weg. Mijn doel van les één is het zorgen dat elk kind weet wat ze gaan maken en hoe ze dat aan gaan pakken. Ik wil weten welke dieren er worden gebruikt en hoe deze terug te zien zijn in het eind project. Ook wil ik een taakverdeling zien.

De tweede les is mijn houding als leerkracht veel passiever. Ik observeer de kinderen en zorg ervoor dat beide kleuren papier en het karton wordt gebruikt. Ik geef alle groepjes tips en probeer de kinderen te blijven motiveren. 

  • Afronding:
Bij de afronding wil ik dat de kinderen iets kunnen vertellen over hun dier. Ik deel elk tweetal in bij een tafel en zij zetten hun dier hierop. Vervolgens laat ik de kinderen hun dier aan elkaar presenteren door middel van een expositie.
De expositie bestaat uit twee rondes. Per ronde loopt één leerling van het tweetal door het lokaal heen en bekijkt de dieren van hun klasgenoten. De andere leerling blijft bij het eigen dier staan en vertelt hoe de samenwerking ging, welke dieren ze hebben gebruikt en hoe ze samen te werk zijn gegaan. Na enkele minuten wisselen de leerlingen om van taak. 
Op deze manier kunnen alle kinderen laten zien wat ze van de opdracht hebben opgestoken en zien de leerlingen het meest van de resultaten van hun klasgenoten. 


En tenslotte het resultaat van mijn eigen Bozbezbozzel. 


Gemaakt door Vera en Lisanne

Duidelijk voorbeeld van drie dimensionaal beeld en een ruimte doorstekend figuur. 
Een goed voorbeeld van een structuur die aangebracht kan worden op het figuur
Nog een voorbeeld van structuur en van een manier om een staart te maken.    
Een voorbeeld van een staart die is vast gemaakt door middel van de gleuftechniek
Bedankt voor het lezen van deze post!
Liefs, 
Lisanne 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten