Om te beginnen wil ik dat de kinderen in een kring gaan zitten. Ik vind dit een leuke ontspannen opstelling. Ook hebben de kinderen op deze manier geen afleiding van spullen in hun kastje.
Het liedje dat ik de kinderen aan ga leren gaat over kleding. Als inleiding van deze muziekles wil ik dat de kinderen zo veel mogelijke verschillende kledingstukken op noemen. We maken hier gezamenlijk een woordspin van op het bord.
Nadat de kinderen verschillende kledingstukken hebben bedacht, teken ik acht muzieknoten op het bord. Alle noten zijn één tel lang.
Ik vertel de kinderen dat ik zo een ritme ga klappen, het ritme duurt acht tellen. Over de acht tellen gaan we de kledingstukken verdelen. We doen dit door de kledingstukken op te delen in lettergrepen.
We beginnen makkelijk, en we bouwen de moeilijkheid steeds verder op. Dit doen we door bijvoorbeeld meer kledingstukken in acht tellen te verdelen, of door de klas in te delen in twee of meer groepen. De groepen hebben allemaal een ander kledingstuk op dezelfde tel. Hierdoor ontstaat er een vervlechting van ritmes.
Dit lijkt me erg leuk om met de kinderen uit te proberen. De nadruk ligt bij deze oefeningen op het leren van een ritme en het leren van concentratie. De kinderen gaan leren op hun eigen zang te letten.
Hieronder een voorbeeld van een mogelijke opbouw:
Begin makkelijk. |
Voeg steeds meer kleding stukken toe |
Verdeel de las in twee groepen en laat twee ritmes tegelijkertijd beginnen |
Aanleerfase
Na de inleiding van de les gaat de focus naar het liedje dat ik de kinderen wil aanleren. Dit is het liedje M'n tantes bloes uit Eigenwijs. Het lied wil ik aan de kinderen leren door middel van de weggeef techniek. Ik kies voor deze techniek omdat ik wil dat de kinderen snappen dat een liedje één geheel is. Wanneer de kinderen mij na-zingen raakt het ritme in de war. Er is hierdoor geen structuur en de kinderen zullen de tekst minder snel onthouden. Ook weet ik uit eigen ervaring dat een muziekles dan heel saai en lang wordt. Wanneer je als kind zelf bezig bent en het liedje vaak hoort is er veel meer energie in de les.
Ik vraag aan de kinderen of iemand het liedje al kent.
Hierna zing ik het eerste couplet van het liedje voor. De focus van deze les ligt op het eerste couplet. Ik bekijk hoe snel de kinderen het lied aanleren. Ook bekijk ik de tijd en de muzikale beginsituatie van de klas.
Ik zing eerste het couplet voor. Na mijn voorzingen zet ik de tekst van het couplet op het bord. Ik vraag aan de kinderen of ze de eerste regel mee willen zingen en de laatste regel.
Ik zing het couplet opnieuw en de kinderen zingen mee. Dit doen we twee keer. De eerste keer staat alle tekst op het bord, bij de tweede keer veeg ik de eerste en de laatste zin weg.
Zo ga ik verder met de kinderen. Steeds vraag ik of de kinderen er een regel bij willen zingen, ik zing deze regel dan niet meer. Ik blijf de regels wegvegen tot de kinderen het lied helemaal zelf kunnen zingen.
In eerste instantie wil ik de kinderen alleen het eerste couplet leren. Wanneer dit erg snel gaat leer ik ze op dezelfde manier couplet twee en zelfs mogelijk couplet drie.
Verwerking
Wanneer de kinderen de eerste twee coupletten beheersen wil ik hen laten zien dat we de begin opdracht niet voor niks hebben gedaan. Ik wil de kinderen leren wat canon zingen is.Voor ik uitleg geef laat ik de kinderen het volgende filmpje zien:
Ik vraag aan de kinderen of iemand het liedje al kent.
Hierna zing ik het eerste couplet van het liedje voor. De focus van deze les ligt op het eerste couplet. Ik bekijk hoe snel de kinderen het lied aanleren. Ook bekijk ik de tijd en de muzikale beginsituatie van de klas.
Ik zing eerste het couplet voor. Na mijn voorzingen zet ik de tekst van het couplet op het bord. Ik vraag aan de kinderen of ze de eerste regel mee willen zingen en de laatste regel.
Ik zing het couplet opnieuw en de kinderen zingen mee. Dit doen we twee keer. De eerste keer staat alle tekst op het bord, bij de tweede keer veeg ik de eerste en de laatste zin weg.
Zo ga ik verder met de kinderen. Steeds vraag ik of de kinderen er een regel bij willen zingen, ik zing deze regel dan niet meer. Ik blijf de regels wegvegen tot de kinderen het lied helemaal zelf kunnen zingen.
In eerste instantie wil ik de kinderen alleen het eerste couplet leren. Wanneer dit erg snel gaat leer ik ze op dezelfde manier couplet twee en zelfs mogelijk couplet drie.
En ik moet je wat vertellen van m’n tante d’r bloes
die is gekrompen met 4 maten dat is niet voor de poes
‘t gebeurde in de wasserette ’t is maar dat je het weet
eeuwig zonde maar ook logisch want het water was te heet
nu hangt ‘ie zielig in een hoekie
aan een hangertje naast een broekie in de kast,
O yeah!
die is gekrompen met 4 maten dat is niet voor de poes
‘t gebeurde in de wasserette ’t is maar dat je het weet
eeuwig zonde maar ook logisch want het water was te heet
nu hangt ‘ie zielig in een hoekie
aan een hangertje naast een broekie in de kast,
O yeah!
Ze heeft een nieuwe installatie maar er is altijd mot
moet je horen wat ze uitspookt man je lacht je kapot
ze stopt de pluggen van de boxen in het stopcontact
en verbaast zich telkens dat zo’n ding dan uit elkaar klapt
ze heeft een tweede paar verspeeld
nu komt de derde kun je lachen let maar op
Kaboem!
moet je horen wat ze uitspookt man je lacht je kapot
ze stopt de pluggen van de boxen in het stopcontact
en verbaast zich telkens dat zo’n ding dan uit elkaar klapt
ze heeft een tweede paar verspeeld
nu komt de derde kun je lachen let maar op
Kaboem!
Ja m’n tante is een rare dat staat nu wel vast
ze heeft een zoontje die haar auto elke dag bekrast
daar zegt ze niets van maar owee wat is er nu gebeurd
ze heeft die arme jongen gister van de trap ge..
hij had een schuine mop verteld
nu is hij door zijn moe geveld
je staat versteld
Oh yeah!
ze heeft een zoontje die haar auto elke dag bekrast
daar zegt ze niets van maar owee wat is er nu gebeurd
ze heeft die arme jongen gister van de trap ge..
hij had een schuine mop verteld
nu is hij door zijn moe geveld
je staat versteld
Oh yeah!
Verwerking
Wanneer de kinderen de eerste twee coupletten beheersen wil ik hen laten zien dat we de begin opdracht niet voor niks hebben gedaan. Ik wil de kinderen leren wat canon zingen is.Voor ik uitleg geef laat ik de kinderen het volgende filmpje zien:
Ik vraag aan de kinderen wat hen opvalt aan het filmpje.
Na enige nadenk- en overlegtijd vertel ik de kinderen dat deze meneer canon zingt. Canon zingen doe je nooit alleen. Bij een canon begint één iemand of één groepje gewoon bij het begin van een liedje, ze zingen het hele liedje gewoon af. Maar op een afgesproken moment valt een ander persoon of een ander groepje in door hetzelfde liedje ook vanaf het begin te zingen.
Wanneer duidelijk is voor de kinderen wat een canon is, wil ik dit gaan proberen. De kinderen zingen het lied. Ik val na het eerste couplet in. Na dit voorbeeld verdeel ik de groep in twee. Ik geef aan wanneer elke groep moet beginnen met zingen. Wanneer dit goed gaat maak ik de groepjes steeds kleiner.
Afsluiting
Als afsluiting wil ik de kinderen laten bewegen op muziek. We gaan met de klas danspasjes bedenken op de tekst van het liedje. Bij deze opdracht laat ik de kinderen goed luisteren naar de tekst en het ritme van de muziek. Ik vraag aan de kinderen wie een danspasje weet en deze plaatsen we op de muziek. We zingen het liedje steeds opnieuw en voegen steeds een danspasje toe.
Doordat het liedje nu aangeleerd is, er een zangtechniek is aangeleerd en bewegingen op muziek zijn behandeld, zullen de kinderen de les sneller onthouden. Dit omdat er veel variatie is en omdat de kinderen actief hebben mee moeten doen.
Mijn ingezongen liedje
Feedback
Een klasgenote heeft deze opdracht bekeken. Zij zegt dat ik duidelijk maak waarom ik elke stap van mijn les uitvoer. Dit wordt duidelijk aan de kinderen. Ook zegt zij dat dat ik de opdracht goed tot in details heb uitgewerkt zodat het niet saai wordt.
Daarnaast vind zij het gekozen filmpje bij de uitleg van de canon erg grappig en duidelijk gekozen.
(Feedback aan docent is gevraagd alleen nog niet ontvangen.)
Liefs,
Lisanne
How to Play Baccarat and Win | FEBCasino
BeantwoordenVerwijderenIf you're looking to take your online casino game to the next level, you can now make 바카라사이트 your 퍼스트카지노 own baccarat strategy from ミスティーノ scratch.